Yritys, pidätkö huolta resursseistasi?
Jokainen yritys varmasti ymmärtää, kuinka tärkeää on pitää huolta yrityksen resursseista, kuten työkaluista, materiaaleista, autoista tai vaikka kahvinkeittimestä.
Mutta kuinka moni yritys ymmärtää pitää huolta inhimillisestä pääomasta? Tässä tapauksessa erityisesti liikekumppaneista, kuten alihankkijoista tai freelancereista. Kuinka monella yrityksellä on ajantasainen, kaikkien työnjohtajien saatavilla oleva digitaalinen rekisteri osaavista alihankkijoista?
Onko työvoima kaikkien saatavilla?
Olemme matkan varrella huomanneet, että valitettavan monessa tapauksessa yrityksen alihankintarekisteri on puhelinnumeroina työnjohtajien yhteystiedoissa. Jokainen ymmärtää, että tämänkaltainen alihankintarekisteri sisältää monia ongelmia, sillä osaavat alihankkijat eivät ole yrityksen muiden työnjohtajien käytettävissä. Työnjohtajan ollessa lomalla, yritys saattaa joutua kipuilemaan tuotannon kanssa, jos tarvittavia osaajia ei ole helposti saatavilla. Lisäksi tämä arvokas pääoma on vahvasti sidottu työnjohtajaan, ja hänen lähtiessään yrityksestä, tämä pääoma voi kadota hänen mukanaan.
Kuvittele projektin kriittinen vaihe: yksi työnjohtajista on yllättäen poissa, ja kiireelliset työvaiheet odottavat tekijäänsä. Jos käytössä on toimiva digitaalinen alihankintarekisteri, oikean ammattilaisen löytyminen vie vain hetken. Mutta jos tiedot ovat hajallaan, sopivan tekijän löytämiseen voi kulua tunteja tai jopa päiviä.
Millainen on hyvä alihankitarekisteri?
Hyvä alihankintarekisteri on:
-
- Ajantasainen. Pätevyyden ovat voimassa.
-
- Kaikkien työnjohtajien saatavilla
-
- Digitaalinen
-
- Selkeästi ryhmitelty esimerkiksi osaamisen perusteella
-
- Alihankkijoille on helppo lähettää työpyyntö
Alihankintarekisterin hyödyt
Toimivan ja ajantasaisen alihankintarekisterin hyödyt ovat kiistattomat. Kun yrityksellä on riittävän laaja ja monipuolinen pooli osaavia alihankkijoita, tarvittava työvoima on aina helposti saatavilla. Tämä antaa yritykselle merkittävää kilpailuetua, sillä työt voidaan toteuttaa suunnitellusti ja laadukkaasti, aikataulut pitävät vaikka resurssitarpeet muuttuisivatkin yllättäen.
Toimivan alihankintarekisterin lisäksi yrityksellä täytyy olla helppo ja toimiva tapa pyytää työpyyntöjä näiltä alihankkijoilta. Alihankinnan hyödyt menevät hieman hukkaan, jos jokaisen toimeksiannon välittämiseen täytyy nähdä tarpeettoman paljon vaivaa. Vastuulliseen alihankintaan kuuluu oleellisesti kirjallisen sopimuksen muodostaminen, tilaajavastuuasioiden selvittäminen, työn luovuttaminen sekä joissakin tapauksissa urakkailmoituksen laatiminen. Tekian avulla hoidat tämän kaiken helposti. Lue lisää täältä.
Erityisesti kirjallisen sopiminen tuo turvaa niin yritykselle kuin alihankkijalle. Tämä myös varmistaa sen, että pysytään kartalla siitä, mitä työmailla sovitaan. Näin vältytään väärinkäsityksiltä, kun alihankkijat lähettävät laskujaan suoritetuista töistä.
Onko yrityksesi valmis varmistamaan, että oikeat osaajat ovat aina käytettävissä? Ota käyttöön Tekia, niin työvoima on aina saatavilla!